T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / TERME - Terme Mesleki Eğitim Merkezi

MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar. 

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar. Bunlar doğrultusunda mesleki ve teknik eğitimde iş ve meslek analizine dayalı, modüler yapıda program yaklaşımı benimsenmiştir. Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır:

Analiz : İş piyasası ihtiyaç analizi/beceri ihtiyaç analizi/eğitim ihtiyaç analizi/meslek analizi/ulusal meslek standartları

Tasarlama : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin oluşturulması

Geliştirme : Program dokümanlarının hazırlanması

Uygulama : Programların onaylanması ve uygulanması

Değerlendirme: Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi Söz konusu sürecin analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden komisyon oluşturulmuştur. Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından temsilciler katılmıştır. Muhasebe ve Finansman Alanı Program Geliştirme Komisyonu, aşağıda sıralanan program dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler sonunda;

· Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için gerekli sürenin dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlilik tablosu,

· Yeterlilik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi, beceri, tavırlar, araç gereç, donanım, standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları,

· Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan, öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup olmadığını yoklayan ve içinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları,

· Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları gruplandırılarak oluşturulan ders öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden oluşan ders bilgi formları hazırlanmıştır. İşlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda sıralanan ilkeler doğrultusunda program dokümanlarındaki program, ders ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır.

Öğrenme kazanımlarının yazılmasında;

· Öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına,

· Öğrenme süreci sonunda öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına,

· Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kolayca anlaşılabilir bir şekilde ifade edilmesine,

· Gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına dikkat edilmiştir.

Muhasebe ve Finansman alanına ait çerçeve öğretim programı, yukarıda sıralanan program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ HEDEFLERİ

Dünyada ve ülkemizde elektronik ticaret ve teknoloji hızla gelişmektedir. Buna bağlı olarak ticaret de yaygınlaşmaktadır. Gelişme ve değişimlere göre de muhasebe belgelendirme, kayıt, raporlama, analiz ve yorumlama yöntemlerinde de gelişmeler ve değişimler olmaktadır. Ticari yaşamda işletmelerin başarılı yönetilebilmesi işletmelerde muhasebe kayıtlarının ve bunun sonucu alınan raporların doğru yorumlanması ve analiz edilmesine bağlıdır. Muhasebe ve finansman alanında çalışanların teknolojideki ve ticari yaşamdaki yenilikleri takip etmesi uyum sağlaması kayıt, raporlama, analiz ve yorumlamaları daha doğru ve hızlı yapmalarını sağlayacaktır. Gününüzde ticari yaşamı düzenleyen kanun, yönetmelik ve kurallar hızla değişmeye başlamıştır. Muhasebe ve finansman alanında çalışanlar kanun ve yönetmeliklerdeki değişiklikleri yakından takip edebilmelidir. Muhasebe ve Finansman Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda · Muhasebe dalı yer almaktadır. Bu doğrultuda Muhasebe ve Finansman alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programda öğrenciye, ahilik kültürü ve girişimcilik, iş sağlığı ve güvenliğinin yer aldığı muhasebeye giriş, temel muhasebe, klavye teknikleri, ofis uygulamaları, mesleki matematik, ekonomi ve temel hukuk ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra; · Muhasebe dalında; genel muhasebe, bilgisayarlı muhasebe, şirketler muhasebesi, maliyet muhasebesi, vergi ve beyannameler, girişimcilik ve işletme yönetimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ SÜRESİ

Alan programının toplam eğitim süresi dört eğitim öğretim yılı olarak planlanmıştır.

 REFERANS DOKÜMANLAR VE DAYANAKLAR

Program hazırlanırken Resmî Gazete`de yayımlanan Ulusal Meslek Standartları, Ulusal Yeterlilikler, ISCED-F sınıflaması ve ilgili diğer mevzuatlardan yararlanılmıştır.

· 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu

· 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu

· Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği

· İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği

· İş Yerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik

· İş Yeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik

· Kişisel Koruyucu Donanımların İş Yerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik

· Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği

· İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği

· Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik

· 213 sayılı Vergi Usul Kanunu

· 193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu

· 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu

· 3568 sayılı Serbest Muhasebeci, Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu

· 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu

· 4458 sayılı Gümrük Kanunu  

· 5411 sayılı Bankacılık Kanunu

· 6098 sayılı Türk Borçlar Kanunu

· 5393 sayılı Belediye Kanunu

· 5216 sayılı Büyükşehir Belediye Kanunu

· 5520 sayılı Kurumlar Vergisi Kanunu

· 7338 sayılı Veraset ve İntikal Vergisi Kanunu

· 5941 sayılı Çek Kanunu

· 6183 sayılı Amme Alacaklarının Tahsili Usulü Hakkında Kanun

· 4760 Özel Tüketim Vergisi Kanunu

· 488 sayılı Damga vergisi Kanunu

 

· 492 Harçlar Vergisi Kanunu

· 3100 sayılı Katma Değer Vergisi Mükelleflerinin Ödeme Kaydedici Cihazları Kullanmaları Mecburiyeti Hakkında Kanun

· 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu

· 6802 sayılı Gider Vergileri Kanunu

· 1319 sayılı Emlak Vergisi Kanunu

· 3074 sayılı Akaryakıt Tüketim Vergisi Kanunu

· 210 sayılı Değerli Kâğıtlar Kanunu

· 1318 sayılı Finansman Kanunu

· 4857 sayılı İş Kanunu

· 3218 Serbest Bölgeler Kanunu

· 4562 sayılı Organize Sanayi Bölgeler Kanunu

· 5362 sayılı Esnaf ve Sanatkârlar Meslek Kuruluşları Kanunu

· 5590 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Kanunu

· 1163 sayılı Kooperatifler Kanunu · 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu

· 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu

· 5607 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu

· Kanunlarla ilgili olarak yayınlanan gerekçeler, bakanlar kurulu kararları, yönetmelikler, tebliğler, iç genelgeler, özelgeler(muktezalar), sirküler

· 12.02.2016 tarih ve 29622 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ön muhasebe elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı BELGELENDİRME Alan ve dalın 11. sınıfını başarı ile tamamlayanlara kalfalık belgesi, 12. sınıfını başarı ile tamamlayanlara ustalık belgesi; fark derslerini başarı ile bitirenlere ise Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mesleki Eğitim Merkezi Programı diploması verilir.

PROGRAMDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI

Alan Ortak Kazanımları

· Muhasebe işlemlerinde kullanılan defter ve belgelerin temini ve kurumsal işlemlerin takibini mevzuata uygun olarak yapar.

· Muhasebe işlemlerinde, defter ve belge düzenleme işlemlerini ilgili mevzuatlara uygun olarak yapar.

· Matematik kurallarına uygun olarak mesleki matematik işlemlerini yapar.

· Ekonomik hayatın gerekli kıldığı temel bilgi ve becerilere sahip olur.

· Standart Türk klavyesinde, uygun vuruş tekniğiyle süreli metinler yazar.

· Ofis programlarını kullanır.

· Temel hukuk ile ilgili bilgi ve becerilere sahip olur.

· Ahilik kültürü ve meslek etiğine uygun davranışlar sergiler.

· Alanı ile ilgili geliştirdiği girişimci fikirler doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri yapar.

Muhasebe Dalına Ait Kazanımlar

· Genel muhasebe kayıt işlemlerini ve raporlamalarını Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği’ne ve ilgili mevzuata göre yapar.

· Vergi ve beyanname düzenleme ile ilgili işlemleri yapar.

· Bilgisayarda muhasebe paket programında ön muhasebe ve muhasebe işlemlerini Muhasebe Sistemi Uygulama Genel Tebliği’ne göre yapar.

· Şirket işlemlerini ilgili mevzuata uygun olarak yapar. · Ürün maliyet hesaplamalarını ve muhasebe kayıtlarını ilgili mevzuata uygun olarak yapar. · Girişimcilik ve işletme yönetimi ile ilgili bilgi ve becerilere sahip olur.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 18.12.2023 - Güncelleme: 18.12.2023 11:47 - Görüntülenme: 67
Kaynak: https://megep.meb.gov.tr/mem.html
  Beğen | 1  kişi beğendi