T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / TERME - Terme Mesleki Eğitim Merkezi

MOBİLYA VE İÇ MEKAN TASARIMI ALANI

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar. Bunlar doğrultusunda mesleki ve teknik eğitimde; iş ve meslek analizine dayalı, modüler yapıda program yaklaşımı benimsenmiştir. Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır:

Analiz : İş piyasası ihtiyaç analizi/beceri ihtiyaç analizi/eğitim ihtiyaç analizi/meslek analizi/ulusal meslek standartları

Tasarlama : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin oluşturulması

Geliştirme : Program dokümanlarının hazırlanması Uygulama : Programların onaylanması ve uygulanması

Değerlendirme: Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi Söz konusu sürecin analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden komisyon oluşturulmuştur.

Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından temsilciler katılmıştır. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı Alanı Program Geliştirme Komisyonu aşağıda sıralanan program dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler sonunda;

· Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için gerekli süre dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlilik tablosu,

· Yeterlilik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi-beceri-tavırlar, araç gereç-donanım, standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları,

· Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan, öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup olmadığını yoklayan ve içerisinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları,

· Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları gruplandırılarak oluşturulan ders öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden oluşan ders bilgi formları hazırlanmıştır. İşlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda sıralanan ilkeler doğrultusunda; program dokümanlarındaki program, ders ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır. Öğrenme kazanımlarının yazılmasında;

· Öğrenme dönemi sonunda, öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına,

· Öğrenme süreci sonunda, öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına,

· Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kazanımların kolayca anlaşılabilir bir şekilde ifade edilmesine,

· Kazanımların gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına dikkat edilmiştir. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı alanı çerçeve öğretim programı, yukarıda sıralanan program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ HEDEFLERİ

Ülkemizde son yıllarda yapılan bütün çalışmalarda, Türk ekonomisinin uluslararası rekabet gücünün artırılması ve Avrupa Birliği ile bütünleşmesi hedeflenmiştir. Günümüzde yaşanan hızlı küreselleşme süreci, giderek artan teknolojik yenilikler ve uluslararası pazarlardan pay kapma yarışı ülkeleri insan kaynaklarını geliştirmeye yöneltmiştir. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı sağladığı istihdam imkânı, üretim sürecinde sağladığı katma değer ve uluslararası ticaretteki ağırlığı nedeniyle ekonomik kalkınma sürecinde önemli rol oynayan bir sanayi dalı olmuştur. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı meslek alanındaki eğitim; günün müşteri isteklerine cevap verebilecek, kaynakları ve zamanı verimli kullanabilen, kendini mesleki gelişimlerin gerisinde bırakmayacak nitelikli insan gücünü yetiştirmek için gelişen eğitim teknolojilerini ve metotlarını kullanarak faaliyetini sürdürmektedir. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı alanında çalışacak orta kademe teknik insan gücünün; mesleki yetenek ve yeterliliklere sahip, diğer meslek alanındaki kişilerle sürekli iletişim hâlinde ve grup çalışmasına yatkın kişiler olarak yetiştirilmesi hedeflenmektedir. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı alanı işlevsel değerleri ile mekânların kullanılabilirliğini sağlarken estetik değeriyle yaşadığımız ve çalıştığımız mekânların sıcak, sevimli ve renkli bir ortam hâline gelmesini amaçlar. Bu alanda sanatı ve tekniği birleştiren ürünler ortaya çıkarılmaktadır Türkiye’de Mobilya ve İç Mekân Tasarımı sektörü hızla gelişmekte ve büyümektedir. Ülkemizde küçük ve orta ölçekli işletmeler giderek şirketleşmekte ve bu alanda ciddi miktarda elemana ihtiyaç duymaktadır. Ülkemizde geleneksel yöntemlerle çalışan atölye tipi küçük ölçekli işletmeler ağırlıkta olsa da son yıllarda büyük ölçekli işletmelerin sayısı artmıştır. Müşteri ilişkileri, ürün bilgisi, uluslararası ticaret, iş organizasyonu, tasarım, lojistik, danışmanlık, pazarlama ve bilgi/iletişim sistemleri konusunda kişilerin sahip olması gereken mesleki gereklilikler artmakta ve bu gereklilikler ürün ağırlıklı sistemlerden hizmet ağırlıklı sistemlere doğru bir kayma eğilimi göstermektedir. Mobilya ve İç Mekân Tasarımı Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda 1. Mobilya Süsleme Sanatları 2. İç Mekân ve Mobilya Teknolojisi 3. Ahşap Doğrama Teknolojisi 4. Mobilya İskeleti ve Döşemesi 5. Oto Döşemeciliği dalları dalları yer almaktadır. Bu doğrultuda Mobilya ve İç Mekân Tasarımı alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programda öğrenciye; iş sağlığı ve güvenliğinin yer aldığı mobilya üretimi, ahilik kültürü ve girişimcilik, mobilya yapım teknikleri, mobilya teknik resmi, bilgisayar destekli mobilya çizimi ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;

· Mobilya Süsleme Sanatları dalında; mobilya süsleme teknikleri, bilgisayarda mobilya süsleme resmi, mobilya süsleme resmi, bilgisayar kontrollü makinelerde üretim (CNC) ve üst yüzey işlemleri,

· İç Mekân ve Mobilya Teknolojisi dalında; mobilya iç mekân elemanları, bilgisayarlı mobilya iç mekân resmi, bilgisayarlı mobilya resmi, bilgisayar kontrollü makinelerde üretim (CNC) ve üst yüzey işlemleri,

· Ahşap Doğrama Teknolojisi dalında; iç ve dış mekân doğramaları, bilgisayarlı iç mekân doğrama resmi, bilgisayarlı dış mekân doğrama resmi, bilgisayar kontrollü makinelerde üretim (CNC) ve üst yüzey işlemleri,

· Mobilya İskeleti ve Döşemesi dalında; mobilya iskeleti ve döşeme teknikleri, bilgisayar destekli iskelet ve döşeme tasarımı, bilgisayar destekli iskelet resmi, bilgisayar kontrollü makinelerde üretim (CNC) ve üst yüzey işlemleri,

· Oto Döşemeciliği dalında; oto koltuk döşeme, oto tavan döşeme, oto taban döşeme, oto yan döşeme ve üst yüzey işlemleri ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ SÜRESİ

Alan programının toplam eğitim süresi dört öğretim yılı olarak planlanmıştır.

REFERANS DOKÜMANLAR VE DAYANAKLAR

Program hazırlanırken Resmî Gazete’de yayımlanan Ulusal Meslek Standartlarından, Ulusal Yeterliliklerden, ISCED-F sınıflamasından ve ilgili diğer mevzuatlardan yararlanılmıştır.

● 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu

● 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu

● 4857 sayılı İş Kanunu

● 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu

● Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği

● İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği

● İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik

● İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik

● Kişisel Koruyucu Donanımların İşyerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik

● Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği

● İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği

● Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik

● Biyolojik Etkenlere Maruziyet Risklerinin Önlenmesi Hakkında Yönetmelik

● Elle Taşıma İşleri Yönetmeliği

● Kanserojen veya Mutajen Maddelerle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik

● Çalışanların Gürültü İle İlgili Risklerden Korunmalarına Dair Yönetmelik

● Kimyasal Maddelerle Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik

● Çalışanların Titreşim İle İlgili Risklerden Korunmalarına Dair Yönetmelik

● 21.03.2012 tarih ve 28240 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ahşap İşleme Makineleri Operatörü 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 16.10.2012 tarih ve 28443 Mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ahşap Mobilya İmalatçısı 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 20.12.2011 tarih ve 28148 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ahşap Ev İmalatçısı 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 27.09.2011 tarih ve 28067 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mobilya Döşemecisi 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 27.09.2011 tarih ve 28067 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Mobilya ve Dekorasyon Montajcısı 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı

● Meslekle ilgili Türk Standartlar (TS 10841 EN ISO 3098 1-2 TS 88 ISO 128-24 TS 5456/1- 2-3-4 TS 93) BELGELENDİRME Alan ve dalın 11. sınıfını başarı ile tamamlayanlara kalfalık belgesi, 12. sınıfını başarı ile tamamlayanlara ustalık belgesi; fark derslerini başarı ile bitirenlere ise Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mesleki Eğitim Merkezi Programı Diploması verilir.

PROGRAMDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI

Alan Ortak Kazanımları

· İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel bilgileri edinir.

· Mobilya sektöründeki çalışma alanlarını ve iş olanaklarını açıklar.

· Elde ve makinelerde rendeleme, kesme, delme, birleştirme, kenar ve yüzey şekillendirme ile ilgili işlemleri yapar.

· TS EN ISO standartları ve tekniğine göre geometrik çizimler, görünüş çıkarma, mobilya birleştirmeleri ve ölçülendirme ile ilgili işlemleri yapar.

· TS EN ISO standartlarına ve teknik resim kurallarına uygun olarak bilgisayar destekli mobilya çizimi yapar.

· Ahilik kültürü ve meslek etiğine uygun davranışlar sergiler.

· Alanı ile ilgili geliştirdiği girişimci fikirler doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri yapar.

· Tekniğine uygun şekilde üst yüzey işlemlerini yapar.

Mobilya Süsleme Sanatları Dalına Ait Kazanımlar

· İş resmine göre mobilya süsleme uygulamalarını yapar.

· Mobilya süsleme motifleri çizerek oluşturduğu kompozisyonları genel forma göre çoğaltır ve aktarır.

· CAD ortamında teknik resim kurallarına uygun olarak geometrik, bitkisel, rumi, insan, hayvan, kenar ve kitabe motifleri çizer.

· Bilgisayar kontrollü makineler ile üretim yapar.

İç Mekân ve Mobilya Teknolojisi Dalına Ait Kazanımlar

· Mobilya iç mekân elemanlarının üretimi ve montajını yapar.

· Teknik resim kurallarına uygun olarak CAD çizim programında aksesuar ve tek mobilyaların resimlerini çizer.

· CAD çizim tekniklerine uygun bilgisayarda iç mekân mobilyaları ve mekân düzenlemeleri ile ilgili çizim çalışmaları yapar.

· Bilgisayar kontrollü makineler ile üretim yapar.

Ahşap Doğrama Teknolojisi Dalına Ait Kazanımlar

· Doğrama üretimini planlayarak iç ve dış mekân elamanlarının üretim ve montaj uygulamasını yapar.

· Teknik resim kurallarına ve CAD çizim tekniklerine uygun olarak bilgisayarda iç mekân doğramalarının görünüş, kesit, detay ve perspektiflerini çizer.

· Teknik resim kurallarına ve CAD çizim tekniklerine uygun olarak bilgisayarda dış mekân doğramalarının görünüş, kesit, detay ve perspektiflerini bilgisayar ortamında çizer.

· Bilgisayar kontrollü makineler ile üretim yapar.

Mobilya İskeleti ve Döşemesi Dalına Ait Kazanımlar

· Ergonomik mobilya üretimini planlayarak mobilya iskeleti ve döşemesi yapar.

· CAD ortamında iki boyutlu mobilya iskelet ve döşeme çizimleri yapar.

· Teknik resim kurallarına uygun olarak CAD ortamında üç boyutlu mobilya iskelet ve döşeme çizimleri yapar.

· Bilgisayar kontrollü makineler ile üretim yapar.

Oto Döşemeciliği Dalına Ait Kazanımlar

· Oto koltuğunun döşeme işlemlerini yapar.

· Oto yan döşeme işlemlerini yapar.

· Oto taban döşeme işlemlerini yapar.

· Oto tavan döşeme işlemlerini yapar.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 18.12.2023 - Güncelleme: 18.12.2023 10:18 - Görüntülenme: 61
Kaynak: https://megep.meb.gov.tr/mem.html
  Beğen | 2  kişi beğendi