T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / TERME - Terme Mesleki Eğitim Merkezi

GÜZELLLİK VE SAÇ BAKIM HİZMETLERİ ALANI

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri, bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri, bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar. Bu doğrultuda mesleki ve teknik eğitimde iş ve meslek analizine dayalı, modüler yapıda program yaklaşımı benimsenmiştir.

Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır:

Analiz : İş piyasası ihtiyaç analizi/beceri ihtiyaç analizi/eğitim ihtiyaç analizi/meslek analizi/ulusal meslek standartları

Tasarlama : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin oluşturulması

Geliştirme : Program dokümanlarının hazırlanması

Uygulama : Programların onaylanması ve uygulanması

Değerlendirme: Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi

Söz konusu sürecin analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden komisyon oluşturulmuştur. Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından temsilciler katılmıştır. Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri Alanı Program Geliştirme Komisyonu, aşağıda sıralanan program dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler sonunda;

• Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için gerekli sürenin dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlilik tablosu,

• Yeterlilik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi - beceri - tavırlar, araç gereç ve donanım, standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları,

• Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan, öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup olmadığını yoklayan ve içinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları,

• Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları gruplandırılarak oluşturulan ders öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden oluşan ders bilgi formları hazırlanmıştır. Ayrıca işlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda sıralanan ilkeler doğrultusunda program dokümanlarındaki program, ders ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır. Öğrenme kazanımlarının yazılmasında;

• Öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına,

• Öğrenme süreci sonunda öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına,

• Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kolayca anlaşılabilir bir şekilde ifade edilmesine

• Gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına dikkat edilmiştir. Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri alanına ait Çerçeve Öğretim Programı, yukarıda sıralanan program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ HEDEFLERİ

Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri alanında, gelişen teknolojiyle beraber ülkemizde hızlı bir değişim süreci başlamıştır. Bu değişim süreci; alanda faaliyet gösteren çalışanların bilgi ve becerilerini arttırarak kendilerini yenilemelerini gerektirmekte ve bu alanda yetişmiş nitelikli iş gücü ihtiyacını gün geçtikçe arttırmaktadır. Bu nedenle öğrencilere, alan/dallar ile ilgili temel bilgi ve becerileri kazandırmanın yanı sıra öğrencinin yeniliğe, değişime uyum sağlayabilen, çevresindeki insanlarla sağlıklı iletişim kurabilen, hedeflerini belirleyip bunlara ulaşmak için girişimlerde bulunabilen, yaratıcı, eleştiriye açık ve mesleki yeterliliklere sahip bireyler olarak yetiştirilmesi hedeflenmiştir. Teknolojik gelişmelere paralel olarak sektörün beklentileri doğrultusunda geliştirilen Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri alanı programı, gelişmelere göre sürekli güncellenmeye uygun bir yapıda tasarlanmıştır. Böylece tüm gelişme ve yenilikleri kısa sürede programa yansıtmak mümkün olabilecek ve mezunlar kazandıkları mesleki yeterlilikler doğrultusunda istihdam edilebilecektir. Dolayısıyla Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri Alanı Öğretim Programı, sektörün ve mesleki eğitim sisteminin gelişmesine önemli katkılar sağlayacaktır. Bu doğrultuda, Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda; 1. Cilt Bakımı ve Makyaj 2. Kadın Kuaförlüğü 3. Erkek Kuaförlüğü dalları yer almaktadır. Bu doğrultuda Güzellik ve Saç Bakım Hizmetleri alanı ve alan altında yer alan meslekte ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programda öğrenciye; mesleğe giriş, temel bakım, kozmetik, mesleki resim, temel anatomi ve fizyoloji, ahilik kültürü ve girişimcilik ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra;

• Cilt Bakımı ve Makyaj dalında; cilt bakım teknikleri, ileri makyaj, vücut bakımı, temel makyaj, epilasyon, depilasyon, el ayak bakımı, temel beslenme, diksiyon

• Kadın Kuaförlüğü dalında; kadın saç şekillendirme ve renklendirme, kadın saç kesim teknikleri temel makyaj, depilasyon , el ayak bakımı, temel beslenme, diksiyon

• Erkek Kuaförlüğü dalında; erkek saç şekillendirme ve renklendirme, erkek saç kesim teknikleri, sakal bıyık tıraşı, temel makyaj, depilasyon, el ayak bakımı, temel beslenme, diksiyon ile ilgili bilgi ve beceri yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

 

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ SÜRESİ Alan programının toplam eğitim süresi 4 öğretim yılı olarak planlanmıştır

REFERANS DOKÜMANLAR VE DAYANAKLAR

Program hazırlanırken Resmî Gazete’de yayımlanan Ulusal Meslek Standartları, Ulusal Yeterlilikler, ISCED-F sınıflaması ve ilgili diğer mevzuatlardan yararlanılmıştır.

• 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu

• 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu

• 4857 sayılı İş Kanunu

• 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu

• Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlar Yönetmeliği

• İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği

• İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik

• İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik

• Kişisel Koruyucu Donanımların İşyerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik

• Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği

• 26.02.2013 tarih ve 28571 Mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Güzellik Uzmanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

• 25.10.2016 tarih ve 29868 Mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kuaför (Erkek) 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

• 25.10.2016 tarih ve 29868 Mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Kuaför (Kadın) 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı

• 17.10.2017 tarih ve 30213 Mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Epilasyon uzmanı 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı BELGELENDİRME Alan ve dalın 11. sınıfını başarı ile tamamlayanlara kalfalık belgesi, 12. sınıfını başarı ile tamamlayanlara ise ustalık belgesi; fark derslerini başarı ile bitirenlere ise mesleki ve teknik Anadolu lisesi mesleki eğitim merkezi programı diploması verilir.

PROGRAMDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI

Alan Ortak Kazanımları

• İş sağlığı ve güvenliği, temel ilk yardım, kişisel hijyen, salon hazırlığı/hijyeni, müşteri karşılama ve uğurlama, satış iş ve hizmetlerini uygular/sunar ve kozmetikleri tanır.

• Kişisel koruyucu önlemleri ve yapacağı işe uygun güvenlik tedbirlerini alarak cilt ve saç bakım hizmetlerini sunar.

• Kozmetik ürünleri vücuda uygunluk, kalite ve ekonomiklik ilkesine göre tedarik eder.

• Temel çizim ve renklendirme tekniklerini kullanarak mesleki resim uygulamaları yapar.

• İskeletin, kasların ve vücut sistemlerinin yapı ve işlevlerini ayırt eder.

• Ahilik kültürü ve meslek etiğine uygun davranışlar sergiler.

• Alanı ile ilgili geliştirdiği girişimci fikirler doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri yapar.

 Cilt Bakımı ve Makyaj Dalına Ait Kazanımlar

• Elektrikli aletlerin kullanım tedbirlerine ve hijyen kurallarına uyarak cilde uygun kozmetiklerle cilt bakımı yapar.

• Makyaj uygulama tekniklerini kullanarak temel düzeyde makyaj uygular.

 • Elektrikli aletlerin kullanım tedbirlerine ve hijyen kurallarına uyarak cilt türüne ve kıl yapısına uygun bir şekilde epilasyon uygular.

• Depilasyon yapılacak bölgenin hijyenine dikkat ederek alternatif yöntemler ve kozmetik ürünlerle depilasyon uygular.

• Besin ögelerini, besin gruplarını ve sağlıklı beslenmeyi ayırt eder.

 • Tekniğine uygun ileri makyaj uygulamaları yapar.

• Elektrikli aletlerin kullanım tedbirlerini alarak müşteri mahremiyetine ve hijyen kurallarına uygun bir şekilde vücut bakımı yapar.

• Müşteri mahremiyetine ve hijyen kurallarına uygun, temel vücut masajı ve aromaterapi masajı uygular.

• Kesici aletlerin kullanım tedbirlerini alarak, hijyen kurallarına dikkat ederek el ayak bakımı yapar.

• Türkçeyi doğru, akıcı ve anlaşılır bir şekilde konuşur.

Kadın Kuaförlüğü Dalına Ait Kazanımlar

• Elektrikli aletlerin kullanım tedbirlerine ve hijyen kurallarına uyarak müşterinin isteklerine ve yüz şekline uygun saç şekillendirir.

• Kimyasal maddelerin kullanım tedbirlerini ve kişisel koruyucu güvenlik önlemlerini alarak müşterinin isteklerine ve saçın durumuna uygun saç renklendirir.

• Kesici aletlerin kullanım tedbirlerini alarak farklı teknik ve şekillerde saç kesimi yapar.

• Besin ögelerini, besin gruplarını ve sağlıklı beslenmeyi ayırt eder.

• Makyaj uygulama tekniklerini kullanarak temel düzeyde makyaj uygular.

• Depilasyon yapılacak bölgenin hijyenine dikkat ederek alternatif yöntemler ve kozmetik ürünlerle depilasyon uygular.

• Kesici aletlerin kullanım tedbirlerini alarak, hijyen kurallarına dikkat ederek el ayak bakımı yapar.

• Türkçeyi doğru, akıcı ve anlaşılır bir şekilde konuşur.

Erkek Kuaförlüğü Dalına Ait Kazanımlar

• Elektrikli aletlerin kullanım tedbirlerine ve hijyen kurallarına uyarak müşterinin isteklerine ve yüz şekline uygun saç şekillendirir.

• Kimyasal maddelerin kullanım tedbirlerini ve kişisel koruyucu güvenlik önlemlerini alarak müşterinin isteklerine ve saçın durumuna uygun saç renklendirir.

• Kesici aletlerin kullanım tedbirlerini alarak müşterinin isteklerine ve yüz şekline uygun saç kesimi yapar.

• Kesici aletlerin kullanım tedbirlerini alarak müşterinin istekleri ve yüz şekline uygun sakal bıyık tıraşı ve şekillendirmesi yapar.

• Besin ögelerini, besin gruplarını ve sağlıklı beslenmeyi ayırt eder.

• Makyaj uygulama tekniklerini kullanarak temel düzeyde makyaj uygular.

• Depilasyon yapılacak bölgenin hijyenine dikkat ederek alternatif yöntemler ve kozmetik ürünlerle depilasyon uygular.

• Kesici aletlerin kullanım tedbirlerini alarak, hijyen kurallarına dikkat ederek el ayak bakımı yapar.

• Türkçeyi doğru, akıcı ve anlaşılır bir şekilde konuşur.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.12.2023 - Güncelleme: 25.12.2023 15:08 - Görüntülenme: 70
Kaynak: https://megep.meb.gov.tr/mem.html
  Beğen | 0  kişi beğendi