T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / TERME - Terme Mesleki Eğitim Merkezi

BÜRO YÖNETİMİ ALANI

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. 

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar. Bunlar doğrultusunda mesleki ve teknik eğitimde iş ve meslek analizine dayalı, modüler yapıda program yaklaşımı benimsenmiştir.

Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır:

Analiz : İş piyasası ihtiyaç analizi/beceri ihtiyaç analizi/eğitim ihtiyaç analizi/meslek analizi/ulusal meslek standartları

Tasarlama : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin oluşturulması

Geliştirme : Program dokümanlarının hazırlanması

Uygulama : Programların onaylanması ve uygulanması

Değerlendirme: Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi

Söz konusu sürecin analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden komisyon oluşturulmuştur. Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından temsilciler katılmıştır. İnşaat Teknolojisi Alanı Program Geliştirme Komisyonu, aşağıda sıralanan program dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler sonunda;

· Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için gerekli sürenin dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlilik tablosu,

· Yeterlilik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi, beceri, tavırlar, araç gereç, donanım, standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları,

· Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan, öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup olmadığını yoklayan ve içinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları,

· Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları gruplandırılarak oluşturulan ders öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden oluşan ders bilgi formları hazırlanmıştır. İşlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda sıralanan ilkeler doğrultusunda program dokümanlarındaki program, ders ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır. Öğrenme kazanımlarının yazılmasında;

· Öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına,

· Öğrenme süreci sonunda öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına,

· Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kolayca anlaşılabilir bir şekilde ifade edilmesine

· Gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına dikkat edilmiştir. Büro Yönetimi alanına ait çerçeve öğretim programı, yukarıda sıralanan program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ HEDEFLERİ

Büro Yönetimi Programı’nın hedefi, kamu kurum ve kuruluşları ile özel sektör işletmelerinde yöneticilerin ofis çalışmalarına katkı sağlamak ve büro faaliyetlerinde bulunmak üzere görev alabilecek nitelikli insan gücünü yetiştirmektir. İş dünyasının yönetim ve teknolojik gelişim hızına destek verecek yönetici sekreterlerini yetiştirmek bölümün hedefidir. Büro Yönetimi Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda

· Yönetici Sekreterliği dalı yer almaktadır. Bu doğrultuda Büro Yönetimi alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programda öğrenciye iş sağlığı ve güvenliğinin yer aldığı yönetici sekreterliği mesleğine giriş, büro hizmetleri, standart Türk klavyesi, temel hukuk, ofis programları, diksiyon ve etkili iletişim, ahilik kültürü ve girişimcilik ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir:

· Yönetici Sekreterliği dalında yazışma ve dosyalama teknikleri, bilgisayarda hızlı klavye, dijital ofis uygulamaları, ileri ofis uygulamaları ve mesleki yabancı dil ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması hedeflenmektedir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ SÜRESİ

Alan programının toplam eğitim süresi dört öğretim yılı olarak planlanmıştır.

REFERANS DOKÜMANLAR VE DAYANAKLAR

Program hazırlanırken Resmî Gazete’de yayımlanan Ulusal Meslek Standartları, Ulusal Yeterlilikler, ISCED-F Sınıflaması ve ilgili diğer mevzuatlardan yararlanılmıştır.

· 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu

· 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu

· Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği

· İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği

· İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik

· İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik

· Kişisel Koruyucu Donanımların İşyerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik

· Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği

 

· 213 sayılı Vergi Usul Kanunu

· 3065 sayılı Katma Değer Vergisi Kanunu

· 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu

· 5393 sayılı Belediye Kanunu

· 5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu

· 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanunu

· 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu

· 1512 sayılı Noterlik Kanunu

· 1136 sayılı Avukatlık Kanunu

· 4721 sayılı Türk Medeni Kanunu

· 3473 sayılı Muhafazasına Lüzum Kalmayan Evrak ve Malzemenin Yok Edilmesi Hakkında Kanun

· Devlet Arşiv Hizmetleri Hakkında Yönetmelik

· Resmî Gazete’de yayımlanan 02.02.2015 tarih ve 29255 sayılı Resmî Yazışmalarda Uygulanacak Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik

· Resmî Gazete’de yayımlanan 29.08.2012 tarih ve 28443 sayılı Veri Giriş Elemanı 4. Seviye Ulusal Meslek Standardı BELGELENDİRME Alan ve dalın 11. sınıfını başarı ile tamamlayanlara kalfalık belgesi, 12. sınıfını başarı ile tamamlayanlara ustalık belgesi; fark derslerini başarı ile bitirenlere ise Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mesleki Eğitim Merkezi programı diploması verilir.

PROGRAMDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI

Alan Ortak Kazanımları

· Büroların özelliklerine göre temel işlemleri yapar.

· Büro hizmetleri ile ilgili işleri yapar.

· İşletim sistemi ve büro otomasyon sistemlerini kullanır.

· Standart Türk Klavyesi kullanarak uygun vuruş teknikleriyle süreli metinler yazar.

· Temel hukuk bilgi ve becerilerini kazanır.

· Ofis programlarını kullanır.

· Diksiyon kurallarına göre etkili iletişim kurar.

· Ahilik kültürü ve meslek etiğine uygun davranışlar sergiler.

· Alanı ile ilgili geliştirdiği girişimci fikirler doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri yapar.

· Dijital ofis uygulamalarını amacına uygun kullanır.

Yönetici Sekreterliği Dalına Ait Kazanımlar

· Yazışma ve dosyalama tekniklerini uygular.

· Bilgisayarda klavye tekniklerini kullanarak, süreli ve sesli metinleri mevzuata uygun olarak yazar.

· Elektronik posta, arama motorları, internet reklamları ve çevrim içi dokümanları, taşınabilir belge ve ekip çalışması platformunu amaca uygun kullanır.

· İleri seviyede kelime işlemci, elektronik tablolama ve veri tabanı programlarını kullanır.

· Büro hizmetleriyle ilgili mesleki terimleri yabancı dil ile ifade eder.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 25.12.2023 - Güncelleme: 25.12.2023 14:35 - Görüntülenme: 58
Kaynak: https://megep.meb.gov.tr/mem.html
  Beğen | 0  kişi beğendi