T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
SAMSUN / TERME - Terme Mesleki Eğitim Merkezi

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI

Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar.

 

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ ALANI

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMI İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER

Mesleki ve teknik eğitim alan programları, bireyleri iş hayatına hazırlamak amacıyla tasarlanmış olup iş gücü piyasası ihtiyaçları ve iş analizi yaklaşımını esas alır. Bu yaklaşımda meslekler analiz edilerek meslek profili tanımlanır ve meslek elemanının yapması gereken iş/görev ve işlemler belirlenir. Öğretim programı; söz konusu iş ve işlemleri yerine getirebilmek için sahip olunması gereken bilgi, beceri, tutum ve tavırları kazandırmayı ders ve modüller yoluyla ortaya koyar. Eğitim etkinlikleri bireyleri bu çerçeveye uygun olarak iş hayatına hazırlayacak şekilde planlanır. Öğretim programı; eğitsel etkinliklerin hazırlanması, uygulanması ve değerlendirilmesini içeren detaylı bir plandır. Bu plan; öğrencinin bireysel farklılıklarına ve özelliklerine uygun seçenekler sunarken sektör beklentilerine cevap veren, ulusal ve uluslararası bilgi, beceri ve yetkinliklere sahip meslek elemanları yetiştirmeyi amaçlar. Bu belirtilenler doğrultusunda mesleki ve teknik eğitimde iş ve meslek analizine dayalı, modüler yapıda program yaklaşımı benimsenmiştir. Program geliştirme süreci aşağıdaki aşamalardan oluşmaktadır: Analiz : İş piyasası ihtiyaç analizi/beceri ihtiyaç analizi/eğitim ihtiyaç analizi/meslek analizi/ulusal meslek standartları Tasarlama : Program yaklaşımının belirlenmesi ve yaklaşıma uygun çerçevenin oluşturulması Geliştirme : Program dokümanlarının hazırlanması Uygulama : Programların onaylanması ve uygulanması Değerlendirme: Uygulamaların izlenmesi, değerlendirilmesi ve güncellenmesi Söz konusu süreçte analiz, tasarlama ve geliştirme aşamalarını gerçekleştirmek üzere iş piyasası temsilcilerinden, alan öğretmenlerinden, alanda uzman akademisyenlerden ve sivil toplum kuruluşu temsilcilerinden bir komisyon oluşturulmuştur. Komisyon çalışmalarına kamudan, özel sektörden ve sivil toplum kuruluşlarından temsilciler katılmıştır. Bilişim Teknolojileri Alanı Program Geliştirme Komisyonu, aşağıda sıralanan program dokümanlarını hazırlamak için planlanan bir dizi faaliyet gerçekleştirmiştir. Planlanan faaliyetler sonunda aşağıdaki dokümanlar hazırlanmıştır:  Meslek analizleri ve ulusal/uluslararası yasal düzenlemeler referans alınarak öğretim programını tasarlamak için hazırlanan görev ve işlemlerin yapılış sırası, gerekli bilgi tabanı, araç gereçteki ortaklık, ortaya çıkacak ürün ya da hizmetin özelliği ve öğretim için gerekli sürenin dikkate alınarak gruplandırıldığı yeterlilik tablosu  Yeterlilik tablosunda yer alan işlemlerin tam ve doğru olarak gerçekleştirilebilmesini sağlamak üzere her bir işlem için gerekli bilgi, beceri, tavırlar, araç gereç, donanım, standart ve sürenin yer aldığı işlem analiz formları  Öğretim programını oluşturacak, anlamlı ve belli düzeyde bağımsız olma özelliği taşıyan, öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin ifade edildiği öğrenme kazanımları ile bireyin hedeflenen öğrenme kazanımlarına sahip olup olmadığını yoklayan ve içinde kabul ölçütlerinin de yer aldığı başarım ölçütleri bölümlerinden oluşan modül bilgi sayfaları  Modül bilgi sayfalarındaki modül öğrenme kazanımları gruplandırılarak oluşturulan ders öğrenme kazanımları ve öğrencinin bu kazanımlara sahip olabilmesi için gerekli bilgi tabanının, anlamlı ve sistematik bir şekilde konularının sıralandığı içerik bölümlerinden oluşan ders bilgi formları 2 İşlem analiz formunda yer alan bilgi, beceri ve tavırlardan yararlanılarak aşağıda sıralanan ilkeler doğrultusunda program dokümanlarındaki program, ders ve modül öğrenme kazanımları yazılmıştır. Öğrenme kazanımlarının yazılmasında aşağıdaki konulara dikkat edilmiştir:  Öğrenme dönemi sonunda öğrencinin bilmesi ve yapması gerekenlerin esas alınmasına  Öğrenme süreci sonunda öğrencinin daha çok ne yapacağına odaklanılmasına  Öğrenciler, öğretmenler, işveren ve değerlendiriciler tarafından kolayca anlaşılabilir bir şekilde ifade edilmesine  Gözlenebilir ve ölçülebilir bir şekilde olmasına Bilişim Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı yukarıda sıralanan program dokümanları doğrultusunda düzenlenmiştir.

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ HEDEFLERİ

Bilişim teknolojileri sektörü, hızla değişen ve gelişen bir sektördür. Pazar ve rekabet koşulları ile dinamik bir gelişim içindedir. Bu özelliğinden dolayı, stratejik bir sanayi olarak ülkelerin yakın ilgisini çekmekte ve devletler tarafından özel planlamalar yapılmaktadır. Özellikle küreselleşen bu sektörde rekabet büyük önem kazanmıştır. Sanayisi gelişmiş ülkeler, bu sektörde rekabet gücünün artırılması için özel politikalar uygulamaktadır. Bilişim Teknolojileri Alanı Çerçeve Öğretim Programı’nda  Bilgisayar Teknik Servisi  Yazılım Geliştirme dalları yer almaktadır. Bu doğrultuda Bilişim Teknolojileri alanı ve alan altında yer alan mesleklerde ulusal ve uluslararası düzeyde standartlara uygun örgün öğretim programı hazırlanmıştır. Bu programda öğrenciye iş sağlığı ve güvenliğinin yer aldığı bilişim sistemleri, bilişim teknolojilerinin temelleri, programlama temelleri ve bilgisayarlı tasarım uygulamaları ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinliklerin yanı sıra aşağıdaki bilgi, beceri ve yetkinliklerin kazandırılması da hedeflenmektedir.  Bilgisayar Teknik Servisi dalında açık kaynak işletim sistemi, bilgisayar destekli uygulamalar, elektronik uygulamalar, mikrodenetleyici, sistem bakım ve onarım  Yazılım Geliştirme dalında nesne tabanlı programlama, mobil uygulamalar, robotik ve kodlama, web tabanlı uygulama geliştirme, grafik ve canlandırma, yapay zekâ ve makine öğrenmesi

ÇERÇEVE ÖĞRETİM PROGRAMININ SÜRESİ

Alan programının toplam eğitim süresi dört öğretim yılı olarak planlanmıştır.

REFERANS DOKÜMANLAR VE DAYANAKLAR

Program hazırlanırken Resmî Gazete’de yayımlanan Ulusal Meslek Standartları, Ulusal Yeterlilikler, ISCED-F Sınıflaması ve ilgili diğer mevzuatlardan yararlanılmıştır.

● 1739 sayılı Millî Eğitim Temel Kanunu

● 4857 sayılı İş Kanunu

● 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu

● 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu

● Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumları Yönetmeliği

● İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği

● İşyerlerinde Acil Durumlar Hakkında Yönetmelik

● İşyeri Bina ve Eklentilerinde Alınacak Sağlık ve Güvenlik Önlemlerine İlişkin Yönetmelik

● Kişisel Koruyucu Donanımların İşyerlerinde Kullanılması Hakkında Yönetmelik

● Sağlık ve Güvenlik İşaretleri Yönetmeliği

● İş Ekipmanlarının Kullanımında Sağlık ve Güvenlik Şartları Yönetmeliği

● Ekranlı Araçlarla Çalışmalarda Sağlık ve Güvenlik Önlemleri Hakkında Yönetmelik

● 27.04.2012 tarih ve 28276 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Ağ Teknolojileri Elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 20.08.2021 tarih ve 31574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilgisayar Donanım Elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 05.11.2013 tarih ve 28812 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Veritabanı Teknik Elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı 4

● 26.02.2013 tarih ve 28571 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Web ve Çoklu Ortam Geliştiricisi 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 20.08.2021 tarih ve 31574 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Bilgi İşlem Destek Elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 16.10.2012 tarih ve 28443 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sistem İşletmeni 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 16.10.2012 tarih ve 28443 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Veri Giriş Elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 05.11.2013 tarih ve 28812 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yazılım Geliştirici 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı

● 05.11.2013 tarih ve 28812 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yazılım Uygulamaları Destek Elemanı 4.Seviye Ulusal Meslek Standardı BELGELENDİRME Alan ve dalın 11. sınıfını başarı ile tamamlayanlara kalfalık belgesi, 12. sınıfını başarı ile tamamlayanlara ustalık belgesi; fark derslerini başarı ile bitirenlere ise Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Mesleki Eğitim Merkezi programı diploması verilir. 

PROGRAMDA AMAÇLANAN ÖĞRENME KAZANIMLARI

Alan Ortak Kazanımları

● İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili temel kurallara göre gerekli tedbirleri alır.

● Bilişim sistemleri ile ilgili kavramlarını açıklar.

● Bilgisayar montajı yapar.

● Bilgisayar ağları ile ilgili işlemleri yapar.

● Algoritma, görsel blok programlama ve programlama işlemlerini yapar.

● Teknik resim kurallarına uygun olarak üç boyutlu çizimler yapar.

● Ahilik kültürü ve meslek etiğine uygun davranışlar sergiler.

● Alanı ile ilgili geliştirdiği girişimci fikirler doğrultusunda gerekli iş ve işlemleri yapar.

Bilgisayar Teknik Servisi Dalına Ait Kazanımlar

● Açık kaynak işletim sistemi işlemleri yapar.

● Bilgisayar destekli uygulamaları yapar.

● Sayısal elektronik uygulamaları yapar.

● Mikrodenetleyicilerle çeşitli sistem denetimleri yapar.

● Sistem bakımı ve onarımı uygulamaları yapar.

Yazılım Geliştirme Dalına Ait Kazanımlar

● Kodlanabilir robotik tasarımları yapar.

● Nesne tabanlı programlama mimarisiyle uygulama geliştirir.

● Grafik ve canlandırma uygulamaları yapar.

● Web tabanlı uygulamalar yapar.

● Mobil tabanlı yazılım uygulamaları yapar.

● Yapay zekâ ve makine öğrenmesi uygulamaları yapar.

Tanitim için tıklayınız.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 11.12.2023 - Güncelleme: 18.12.2023 09:58 - Görüntülenme: 82
Kaynak: https://youtu.be/2vah2xX8vM, https://megep.meb.gov.tr/mem.html
  Beğen | 3  kişi beğendi